NYT KUNDETILPASSET PAKKEOMRÅDE
Imerco er i rivende udvikling og især på deres webshopområde, har de oplevet særdeles stor vækst. De voksede ud af deres eksisterende lokaler og vidste, at de, trods løbende opgradering, igen var nødt til at udvide deres pakkeområde for webshop-handelen.
”Vi ved, at pakkeområderne er vores flaskehals. Grundet vores meget forskelligartede produkter og mange skrøbelige genstande, tager det ofte lidt tid at pakke de forskellige webordrer. Et afgørende punkt for os var, at kapaciteten var stor nok til at kunne klare belastningen – især i forbindelse med Black Friday og jul, hvor vi har ekstra mange ordrer.
Det er vigtigt for os, at varerne kommer sikkert frem til kunderne, og derfor bruger vi også gerne lidt ekstra tid på at pakke dem forsvarligt ind. Her er især de nye oppustelige luftposer yderst effektive til blandt andet glas, tallerkner, fade og andet, der nemt går itu under forsendelse.Det virker måske som den åbenlyse løsning at bruge Vangby A/S, fordi de tidligere har leveret maskiner og pakkestationer til os, men flere faktorer spiller ind på vores valg af leverandør. For os er Vangby bare et godt match. Vi føler, at vi bliver prioriteret og lyttet til. De er professionelle og ekstremt løsningsorienteret – de tester gerne en ekstra gang, for at finde den helt rette løsning for os!
Men vigtigst er det, at vi har hele løsningen samlet hos én totalleverandør – også selvom der er flere underleverandører på projektet. Det betyder, at hvis maskinerne skal serviceres eller vi har behov for at få fyldt op af materialer, er det samme sted, vi skal ringe hen.”Lars Stokholte, Head of Logistics
Imerco genbrugte de oprindelige, ergonomiske pakkestationer fra tidligere løsning og bestilte en omgang magen til. Herudover blev lavet et avanceret transportbanesystem fra SGA, som håndterer og fordeler pakkerne, efter de er pakket.
Her bliver de scannet og vejet, så man er sikker på, at det faktiske indhold stemmer overens med ordren. Herefter bliver større kasser sorteret fra de mindre. Disse bliver ved en særskilt station efterfyldt med beskyttende luftpuder og lukket forsvarligt med tape. Den sidste del af transportbanesystemet sorterer pakkerne efter hvilken distributør, der skal levere pakkerne til slutbrugeren. På den måde, er det nemt at stable og pakke kasserne til den sidste del af leveringen.
De pakker, der viser fejl ved enten scanningen eller vejning bliver automatisk sorteret fra og transporteret af et særskilt transportbånd. Her lander de hos en pakkestation, hvor der skal tages hånd om pakkerne. Når transportbåndet er ved at være fyldt, lyser en lampe, så den ansvarlige ved, at det er tid til at håndtere de pågældende pakker. Når de er pakket korrekt, sendes de igen ud på den sidste tur på transportbåndet hen til sortering.
Udover de mange enkelte emner, der skal pakkes sammen i kasser, har Imerco også enkelte varer, som allerede er pakket forsvarligt fra leverandøren, og som vil kræve store papkasser og meget kassefyld, hvis de skulle pakkes på samme måde, som de øvrige varer. Til disse emner har Imerco en løsning med trykt krympefolie. Varen bliver automatisk omgivet af folien, der påføres en fragtlabel, og bliver så kørt ind i en varmeovn, som får folen til at krympe tæt om pakken. Herefter kører den færdigpakket vare ud på samme transportbånd, som de resterende varer, så de på samme måde fordeles mellem de forskellige distributører.
Imerco har 34 pakkestationer, ca. 200 m. transportbaner og pakker i alt ca. 500 pakker i timen.
Vangby er partner i forbindelse med design af intern logistik, teknisk support og service samt levering af emballage.